18. 08. 2011 | J. Uhl | 4019x | 0

Závody, tréninkTrénink

Užitečné tipy na závod v dlouhém triatlonu

Užitečné tipy na závod v dlouhém triatlonu

text: Petr Vabroušek

Před startem se určitě podrobně seznamte s tratěmi a průběhy obou dep – může vám to ušetřit cenné sekundy, a ještě navíc i dosti drahé nervové vypětí v průběhu závodu. Namažte se v podpaží, rozkroku a na krku proti odřeninám (nejlepší je tzv. Body Glide, ale lze použít například i Century krém od Sportique nebo kosmetickou vazelínu).

Čeká vás hodně dlouhý den, a tak to s rozcvičováním nemusíte přehánět,Petr Vabroušek postačí 200– 300 m plavání a lehké protažení. V průběhu plavecké části se snažte spolupracovat v nějaké skupince a vyvarujte se výraznější intenzity. Cílem času stráveného ve vodě je především v klidu rozběhnout tukový metabolismus a v tomto stavu plynule přejít přes klus v depu do rozumného cyklistického tempa.

Na kole se začněte po cca 20 minutách zapracování pravidelně občerstvovat (nejlépe v pravidelných podle teploty 12–20minutových intervalech – lze například nastavit timer na hodinkách nebo tak činit při průjezdu třeba každých deseti kilometrů).

Petr VabroušekPokud máte pocit, že máte ještě rezervy, je to jen dobře, můžete si být téměř jisti, že až do cíle vám to nevydrží. Pakliže se ale i po sto kilometrech cítíte stále v pohodě, můžete pomalu přidávat až někam do 160. kilometru, kde už byste měli opět trochu zvolnit, párkrát změnit posed a rytmus šlapání, ve sjezdu se protáhnout a naposledy ještě pořádně doplnit energii pro nadcházející maraton.

Při běhu pak ještě více než u hladkého maratonu platí, že skutečný závod začíná až na 32. kilometru. Prvních cca pět kilometrů absolvujte s cílem v klidu se zapracovat do cílového tempa. Vnitřní pocit určité rezervy je zde prakticky nutností. Od pátého kilometru pak musíte znovu začít pravidelně doplňovat energii a tekutiny.

Jakékoli zrychlování, na které se můžete potenciálně cítit, si zkuste nechat až do těch posledních deset kilometrů. Většina Ironmanů tam Petr Vabroušekprožívá krizi z celkové hromadící se únavy, a tak tam můžete hodně získat. Existuje nepsané pravidlo, že Ironman se nikdy nevzdává. A tak, i když to někde přepálíte, podceníte stravování anebo prostě pojedete pomaleji, než jste to plánovali, nevzdávejte to, zvolněte či úplně zastavte, protáhněte se, protřepte nohy, v klidu se najezte a napijte a vraťte se na trať. I když do cíle dojdete pomalou chůzí, dokážete něco, o čem spousty jiných jen sní jako o něčem nedostižném. A krása Ironmana spočívá především v tom, čím není: nedostižným snem.

Máte-li jakékoli další dotazy ohledně vybavení, tréninku, doplňků stravy, závodů, projděte si „Otázky a odpovědi“ na mých stránkách www.petrvabrousek.eu, neuspějete-li tam, pošlete dotaz na petr@vabrousek.cz.

Petr Vabroušek
Petr Vabroušek

Přidat komentářKomentáře (0)


Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.