03. 08. 2011 | J. Uhl | 2711x | 0

Závody, tréninkTrénink

Slunce a my - díl II.

Slunce a my - díl II.

text: Vanda Kadeřábková Březinová, vydáno ve spolupráci s časopisem RUN

Aby Vás slunce nedoběhlo

Dumáte, co si obléci a jak se chránit při parných letních dnech, kdy i mraky mají dovolenou? Ideální jsou funkční trička s kšiltovkou. Nezapomeňte dodržovat kvalitní pitný režim a používejte brýle se 100% UV ochrannou. 

Lepší tričko než bolerko

Pokud jde o oblečení, jsou na teplé měsíce vhodnější funkční trička, která příjemně chladí a odvádějí pot. Chrání před spálením i přehřátím a paradoxně v nich je lepší komfort, než pokud běžíte od pasu nahoru nazí nebo jen v bolerku.

Komu se snáze spálí ramena, měl by volit kombinaci opalovacího krému a trička s rukávy, alespoň krátkými. Totéž platí i o šortkách – zvláště pokud si na dlouhých bězích dřete nohy o sebe, vezměte si raději krátké elasťáky. „Plavkové“ dresy se naopak hodí spíše na steepla na dráze s vodním příkopem.

Na slunci trpí také oči. Co s nimi? Mhouřením do sluníčka si vyrobíte vrásky, brýle na zpoceném nose každý nesnese a kšilt sice dělá očím příjemný stín, SH plus brýleale zorničky se v něm mohou více roztáhnout, a do oka se tak dostane více UV paprsků. Z tohoto důvodu zůstávají nejlepším řešením pro sportovce sluneční brýle se 100% UV ochranou a odvětráním, i když nepříjemnému pocení pod nimi také zcela nezabrání.

Sluneční knock-out

Reakce na sluníčko je individuální a stává se, že i ti, co si léta „beztrestně“ dopřávali sluneční lázeň, mají najednou co dělat s alergií na slunce, skvrnami na kůži a podobnými nepříjemnostmi. Ty se mohou projevit spolu s působením některých léků, které možná užíváte, případně i působením mastí z řady nesteroidních protizánětlivých látek, aplikovaných na nejrůznější bolavá místa na těle. Některé z nich (ketoprofen) mají být právě z důvodu nežádoucích reakcí nově na předpis.

Pozor také na některé dráždivé květinky v posekané trávě, na niž si lehnete (nebo se v ní proběhnete naboso). Své mohou způsobit také hormonální změny – zcela přirozeně v těhotenství, nebo pokud se jinak křehká rovnováha nějak naruší. O možných interakcích léčiv a hormonů se sluncem se proto poraďte s lékařem nebo lékárníkem.

Existují však i látky, které kůži mohou pomoci a na slunce ji částečně připraví. Karoten, přesněji beta-karoten je červené barvivo (například v mrkvi) a prekursor vitaminu A. Černocha z vás neudělá, ale pro pokožku vystavenou slunci představuje do určité míry ochranu. Coby antioxidant pomáhá beta-karoten bojovat proti volným radikálům, které jinak ničí všechno, co jim přijde do cesty (vznikají ve velké míře právě i při opalování). Neberte ale vyšší dávky, než uvádějí výrobci – ač by si s prekursory vitaminů rozpustných v tucích mělo tělo poradit, předávkování áčkem může způsobit nepříjemné problémy. A ani při jejich užívání se nezříkejte opalovacích krémů.

Aby nás slunce nezpomalilo

Všichni to znáte: chystáte se na důležitý závod, počítáte si optimální tempo na kilometr, dřete na něj měsíce, ale ouha – nastane den D a předpověď slibuje počasí vítané s radostí na plovárně, méně však na běžecké trati.

Abyste zdárně doběhli, zapomeňte na osobák: své tempo byste měli přiměřeně zpomalit, a to tím více, čím výše se rtuť teploměru vyšplhá. V opačném případě se tělo rychle přehřeje a dojde vám dech, neboť běžíte stejně namáhavě, jako kdybyste to za normálních okolností prostě „překopli“.

Pomoci si můžete optimálním pitným režimem: pitím skutečně na každé občerstvovačce (zbytek kelímku si můžeme klidně vylít na hlavu), vyhledáváním stinných míst na trati a během mimo velkou skupinu běžců.

Pokračování v díle III (zdravé opálení a další...)

Přidat komentářKomentáře (0)


Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.