21. 07. 2011 | J. Uhl | 2284x | 0

Závody, tréninkTrénink

Slunce a my - díl I.

Slunce a my - díl I.

text: Vanda Kadeřábková Březinová, vydáno ve spolupráci s časopisem RUN 

Obrňte se proti slunečním šípům

Sluníčko je velmi příjemné, ale také zrádné. Jeho pichlavé paprsky totiž dokážou poškodit nechráněnou kůži ještě dříve, než se na něm vůbec stačíte ohřát.

Bez slunce by nebylo života. Svítí-li slunce, cítí se lidé lépe i psychicky. Slunce zlepšuje náladu i vstřebávání vitaminu D, a tak i na rčení „kam nechodí slunce, tam chodí lékař“, něco je. Potvrdili by to snad všichni lékaři, vyjma dermatologů. Současně ale platí, že sluneční osvit dokáže lidem život i znepříjemnit.

Indiánské babičky

Ultrafialové paprsky stimulují tělesné buňky (melanocyty) k produkci hnědého barviva – melaninu, jenž pak vytváří onu krásnou, sportovně, mladě a štíhle vypadající hněď. Způsobují však i stárnutí kůže, ztrátu kolagenu v ní a mohou vyvolat i zhoubné bujení. Nejobávanější nádor, melanom, je zrádný tím, že rychle metastazuje a svou oběť, často i velmi mladého člověka na prahu života, „stráví“ do půl roku. Krásně hnědnoucí kůže tak vlastně volá o pomoc; pod slábnoucí ozonovou vrstvou stále hlasitěji.

Volné radikály vznikající slunečním zářením napadají kolagenová a elastická vlákna v kůži. Ta se ztenčuje a vznikají vrásky, posílené činností mimického svalstva, když na své tréninkové trase mhouříme oči před dotírajícími paprsky. Zatímco miminka a malé děti mají díky velkému množství kolagenu krásně hladkou kůžičku, dospělí mají již jen její zbytky na místech, která slunci obvykle nevystavují.

A vrásky? V tomto případě platí, že například ženy-kuřačky mají vrásčitou tvář o mnoho let dříve než jejich vrstevnice vyznávající zdravější životní styl. Ale ouha, právě ženy, které běhají nebo se prostě jen často pohybují na slunci, mohou dopadnout podobně a vypadat jako indiánské babičky.

Ochranné štíty

O tom, že je nezbytné chránit pokožku vystavenou slunci vhodnými ochrannými krémy, každý jistě dobře ví. Jak vysoký faktor by měly mít, záleží na více okolnostech: na vašem fototypu, roční době i oblasti, kde se pohybujete.

Fototypy jsou klasifikované čtyřmi až šesti stupni od albínů a lidí velmi citlivých na slunce až po středomořské typy. U moře či na horách potřebujete vyšší ochranu, a navíc slunce v jarních měsících připaluje více než na sklonku léta. Důležité je, aby krém chránil nejen proti UVB paprskům (způsobujícím spálení), ale i UVA (způsobujícím stárnutí kůže).

Kosmetické firmy přidávají ochranný faktor i do běžných denních krémů. Než vyrazíte na trasu (zvláště na hodně dlouhé běhy), měli byste si ochranným Daniel Orálek foto: Sabatakrémem natřít nejen obličej, ale i všechny části těla vystavené slunci: ramena, krk, paže i nohy. Pozor: méně vlasatí běžci si mohou nepříjemně spálit pokožku na hlavě.

Při maratonu se do vás může zakusovat slunce po několik hodin prakticky ve stejném nebo jen pomalu se měnícím úhlu. Na hlavu se pak hodí buďto kšiltovka, nejlépe s odvětráním a ve světlé barvě, případně samotný kšilt. Někteří běžci si také oblíbili speciální čepici s ochranou zátylku, kde slunce také hodně praží (viz. foto). Taková pokrývka hlavy chrání nejen před paprsky, ale také před přehřátím organismu, i když si v ní zpočátku můžete připadat poněkud zvláštně.

Solární kosmetika

A která solární kosmetika je nejlepší? Osobně nejvíce věřím těm, které spatřily světlo světa v Austrálii. V zemi se zkušeností s děravým ozonem si na jejich kvalitě a ochraně dají hodně záležet. Toto „australské zlato“ však bohužel není k dostání v běžné drogerii. Nepomýlíte při nákupu v lékárně, kde je větší výběr.

Nejen pro alergiky jsou vhodné krémy bez obsahu parabenů (nejčastěji používanými látkami z této skupiny jsou metylparaben – E 218, etylparaben – E 214, propylparaben – E 126 a butylparaben) a konzervačních látek (například Ladival). Pokud nemáte rádi mastnotu, vyberte si opalovací sprej nebo krém s velmi lehkou texturou.

Vzhledem k pocení na trati by měl být i vodostálý, tedy takový, který si berete například k moři, kde se hodně koupete. Krém nebo sprej aplikujte dvacet minut předtím, než na slunce vyjdete, a to v dostatečné vrstvě, aby ochrana nebyla snížená. Pamatujte i na to, že pokud strávíte několik hodin na maratonské trati, nebudete moci nátěr průběžně opakovat.

Pokračování v díle II (sluneční knoc-out a další...)

Přidat komentářKomentáře (0)


Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.