25. 05. 2011 | P. Božek | 3955x | 0

Rozhovory, článkyRozhovory

Rozhovor s Danielem Orálkem a Tomášem Ondráčkem - Příprava na PIM 2011

Rozhovor s Danielem Orálkem a Tomášem Ondráčkem - Příprava na PIM 2011

text: Petr Božek, foto: archiv Běžecký svět

Nedaleko od afrických gazel a prvních Evropanů se odehrával mini souboj o nejlepšího brněnského maratonce při Pražském mezinárodním maratonu 2011. Zatím co Daniel Orálek se specializuje především na ultra běhy, pro Tomáše Ondráčka je maratonská vzdálenost hlavní disciplínou. Přinášíme Vám jejich odpovědi nejen o dojmech z Pražského mezinárodního maratonu, z přípravy na něj, ale i o plánech na letošní sezónu.

Na otázky odpovídají brněnští vytrvalci
Daniel Orálek (rekord na maraton Čadca 2010, 2:27:34) a
Tomáš Ondráček (rekord na maraton Venice 2009, 2.27:35)

 

Byl Pražský mezinárodní maraton jedním z vrcholů vaší běžecké sezóny?

Dan: Dá se říci, že ano. Určitě byl pro mě jediným maratonem, na který jsem i trochu dolaďoval přípravu.

Tom: Byl to hlavně můj první závod v letošním roce. V běžecké sezoně absolvuji vždy maraton na jaře a na podzim, oba jsou pro mě v daném období vrcholem přípravného cyklu.

Jak vypadal váš běžný tréninkový týden (počet tréninkových kilometrů, intenzita tréninku, perličky z tréninku) v zimním přípravném období?

Dan: Příklad tréninku v letošní zimě. Týden: 17 -23.1 2011

Po: Rozklus 9 km, Kopce 11 x 460 m z MK, Výklus 12km
Ut: Dlouhý běh 30 km kolem přehrady. Průměr 5:23min/km
St: Rozklus 12 km, Dráha 5-4-3-2-1 km – 3:40 – 3:30 – 3:25 – 3:30 – 3:10. Pauza 3 minuty, Výklus 8 km
Čt: Dlouhý běh 38 km. Průměr 5:30 min/km
Pá: Výklus 9 km. Tempo 5:35 min/km
So: Mercury maraton. 2:35:46
Ne: Výklus 14 km. Tempo 5:45 min/km

Objemy: Leden: 805 kmÚnor: 575 km Březen: 726 km Duben: 617 km

Tom: Tréninky jsem si začal psát do deníku od ledna.  Minulou sezonu jsem si nezapsal ani řádek, tak to je v mém případě znatelný pokrok!! Běhám do práce a z práce, nesnáším jízdu šalinou a trolejbusem, díky tomu naběhám vždy kolem 140 – 160 km za týden. Pravidelně 1 x týdně tempové tréninky na dráze a o víkendu dávám dlouhý běh do 32 km.

Bylo pro vás letošní zimní období v něčem specifické nebo vše probíhalo dle osvědčených tréninkových návyků?

Daniel Orálek na trati PIM 2011Dan: Příprava byla podobná jako předchozí roky. Jen jsem trochu přidal kopců a vzhledem k mírné zimě, kdy se dalo běhat na dráze, jsem ji využíval o trochu více než v předchozích letech. Byl jsem tam asi 8x.

Tom: Změna proti loňsku byla v tom, že jsem byl 2x nemocen a bral opakovaně antibiotika. V prvním případě jsem si sám léčil zánět průdušek (běh, volno, volno, běh, k tomu horečky, kašel). Pak zase trénink a v březnu opět zánět průdušek (tentokrát již lékař, antibiotik ) a "Hurá jsem zdravý!!"

Jak vypadá jídelníček maratonce týden před závodem samotným? A jak konkrétně se stravujete poslední den a ráno před závodem?

Dan: Týden před závodem nejím nic speciálního, jen se snažím vyhnout výstřelkům typu oslava narozenin v hospodě. Den před závodem se snažím sníst dostatečné množství jídla – hlavně těstovin a ráno před závodem už nejím nic nebo jen třeba kousek banánu.

Tom: Ufff, těžká otázka. Peklo, nulová síla, hlad, k tomu i intenzivní trénink na dráze bez cukříku. Ano, 7 dní před startem PIM jsem držel "superkompenzační" sacharidovou dietu. Je to hodně náročný a nekonečný týden, ale vykoupením je ten pocit, kdy mám sílu i v konci maratonu.  Ráno před startem: v 6 hod. budíček, v 7 hod. lehká snídaně (2 x presíčko, 2 plátky toustového chlebíku s jahodovou marmeládou). Hodinu před startem energetická tyčinka od inkosporu. K tomu voda a zase voda, cca. od rána 1.5 l.

Prozraďte, jak vypadá vaše rozcvičení před maratonem? Máte nějaké rituály či železné zvyky?

Dan: Nic speciálního. Rozklus 1 až 4 km a potom jenom připravit. Důležité je několikrát navštívit toaletu a patřičně se vyprázdnit.:)))

Tom: Rituální je jen stále se opakující pobyt s kamarádem Aldou Borkem noc před startem. Každoročně točíme různé hotýlky po Praze. A výsledek: Alda už 2 x po sobě maraton nedokončil a mně se relativně dařilo.  Rozcvičení je jednoduché: 45 min. před startem si jdu v mírném tempu na 20 min. zaklusat. K tomu přidám 4 x 150m ve svižném tempu. Pak se převleču do závodního dresu a lehkých botiček a jdu na start.

Na jaký výkon jste si před startem Pražského maratonu věřili? Doufali jste v koutku duše i na medailové umístění v Mistrovství republiky?

Dan: Medaile byla mým cílem a byl jsem rozhodnutý obětovat tomu případný výkon. Dlouho to vypadalo, že se povede alespoň zlepšit osobák, ale poslední kilometry rozhodly, že to bude jinak.

Tom: Cíl byl jako před každým maratonem, a to zlepšení osobáku. V mé aktuální výkonnosti jsem počítal s bojem o 4. – 6. místo.

Pokračování : Průběh PIM 201

dobrovolník na PIM 2011
lidský had na Pim 2011 (4.km)
image foto 2011
čelní skupinka závodníků PIM na 12km
závodníci na trase PIM (12km)
Tomáš Ondráček

Přidat komentářKomentáře (0)


Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.