10. 06. 2011 | P. Božek | 2733x | 0

Rozhovory, článkyRozhovory

Povídání s Danielem Orálkem o SILVA NORTICA RUN 2011

Povídání s Danielem Orálkem o SILVA NORTICA RUN 2011

Text: Petr Božek, foto: Václav Pancer a Petr Hnilička

Dane, o víkendu si se stal mistrem republiky v ultratrailu na trati Silvy Norticy. Jak se Ti běželo po jihočeských kopcích a pláních?

Dobře. Byl to pěkný závod v nádherné prostředí a počasí letos docela přálo.

Oproti loňsku jsi ze svého výsledného času ubral sedm minut. Neustále se zlepšuješ. Dá se s nadsázkou říci, že zraješ jako víno?

Nazvat se to dá lecjak, akorát mám obavy, abych při tom zrání nezačal zahnívat.

Porci 85km si spořádal za 6:26:20? Jsi se svým výsledkem spokojený?

Spokojený jsem, protože se mi běželo dobře a já si závod užíval.

Daniel Orálek, foto Václav PancerV jaké běžecké obuvi si náročnou trať závodu běžel, jaké jsou její výhody a nevýhody.

Běžel jsem v botách Adidas Adizero ACE. To jsou silniční boty určené pro závody nebo tempové tréninky. Trať závodu je sice více jak z poloviny v terénu, ale dala se zvládnout botách na silnici. Je to hodně lehká bota, která ovšem poskytuje přiměřenou ochranu chodidla na ultra závodě i na nezpevněných a kamenitých cestách.

Můžeš potvrdit nebo naopak vyvrátit tvrzení, že při tak dlouhém závodu chodidlo pracuje (mírně se propadá klenba, tím se chodidlo prodlužuje)?

Je to pro mě docela novinka. Já osobně používám boty o 1,5 čísla větší, takže to většinou nepostřehnu. Ale, když o tom přemýšlím, tak by tento fakt mohl mít vliv na zhnědnutí nehtů na noze. To se, ale v mém případě stává maximálně jednou za rok.

Trať byla místy rovinatá a místy velmi kopcovitá, můžeš čtenářům přiblížit a porovnat, jak vypadá správný běžecký styl na rovině a v kopcích. V čem jsou rozdíly?

Nevím jestli se můžu stát kazatelem správného běžeckého stylu, když ten můj má do něj daleko. V každém případě bych ještě rozlišil, jak člověk rychle běží. Je často velký rozdíl ve stylu ultramaratonce a běžce, který běží pětikilometrový  závod do vrchu. Abychom z toho nedělali vědeckou práci, běh do kopce, obzvlášť ten dynamičtější, vyžaduje jít přes špičky, zkrácení kroku a vyšší frekvenci. Na rovině pochopitelně lze běžet také přes špičky, ale v případě ultraběžců a jejich poněkud nižších rychlostí je to rozhodně méně obvyklé.

Jak se má správně běhat z kopce? Nedělá ti problém změna intenzity běhu do kopce a následný její pokles při běhu z kopce?

Opět bych termín "správně" moc nepoužíval. V mém případě rozhodně záleží na tom, jak jsem unavený a jak rychle chci běžet. Při běhu z kopce běžec Silva Nortica Run 2011, foto Václav Pancerztrácí mnohem méně sil a tak může běžet intenzivněji aniž by spotřeboval příliš mnoho energie. Při běhu z kopce je vhodné prodloužit krok, ať už dopadáte na špičky nebo na paty. Běh přes špičky vám umožní mnohem účinnější tlumení nárazů, ale je pochopitelně náročnější na techniku běhu. Nejvyšší stupeň technické náročnosti potom obsahuje běh z kopce v těžkém terénu.

Mě osobně běh z kopce problémy nedělá, ale hrozí několik problémů. Například s nižší intenzitou dýchání souvisí píchání v boku pod bránicí a také menší problémy s přechodem do vyšší intenzity zátěže, když se nám kopec narovná nebo naopak začne stoupání. Další problémem je, že hlavně při delších závodech si můžete nohy pěkně otlouct a následně za to zaplatit bolestí svalů nebo i křečemi.

Můžeš nám přiblížit, v jakém rozmezí se nachází tvá tepová frekvence při závodu přes 6 hodin?

Když vynechám chyby měření, tak na rovině to bylo kolem 135 – 140 /min, do kopce 140 – 155/min a z kopce dolů kolem 130/ min.

Dane, děkujeme a vinšujeme, ať ti to stále běhá a "nezahniváš"...:)

Fotky Daniela Orálka můžete vidět v sekci fotogaleri zde

Přidat komentářKomentáře (0)


Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.